JEESUKSEN PERHEHAUTA
JEESUKSEN PERHEHAUDAN löytyminen on jo hautautunut muitten ajankohtaisempien uutisten alle, mutta on syytä tarkastella asiaa vielä kerran, koska se tulee uudelleen julkisuuteen elokuvan esitysten muodossa.
JERUSALEMIN ETELÄISESTÄ esikaupungista Talpiotista löydetty hautakammio ”löydettiin” ensimmäisen kerran jo 1980-luvulla. Hautakammio, joka on maanalainen luola, tutkittiin silloin ja siellä olleet kalkkikivestä koverretut kymmenen arkkua poistettiin ja vietiin Rockefeller museoon Jerusalemissa. Arkeologien mukaan osa niistä varastoitiin ulkosalle tilanpuutteen takia. Kahden arkun kohtalo on tiettävästi epäselvä.
Haudatun vainajan luut kerättiin tällaisiin arkkuihin (ossuary) yleensä n. vuoden kuluttua hautaamisesta, jolloin luut olivat jo puhdistuneet. Arkkujen kylkiin kaiverrettiin symbolisia kuvia ja myös kirjoituksia.
Talpiotin hautakammion ”uudelleen löytäneet” Simcha Jacobivici ja ohjaaja James Cameron tekivät löydöistään TV-elokuvan, jota on tarkoitus esittää maailmanlaajuisesti.
HAUTAKAMMION ensimmäisen kerran löytäneet arkeologit eivät pitäneet löytöä merkittävänä, sillä samantapaisia hautaluolia oli löydetty lukuisia eri puolilla Israelia. Ne yleensä tutkittiin ja niistä löydetyt esineet rekisteröitiin ja merkittiin muistiin, mitä siellä oli. Sen jälkeen hautaluolat sinetöitiin, kuten myös Talpiotin hautakammio.
Elokuvantekijät Jacobovici ja Cameron kuitenkin halusivat julkisuutta elokuvalleen, ja he esittivät sensaatiomaisia väitöksiä: Hautaluolassa löydetyt arkut ja niissä olevat luut kuuluivat Jeesus Nasaretilaisen perheelle. Arkuissa olevien nimien perusteella he mielestään löysivät Jeesuksen luitten lisäksi hänen äitinsä, veljensä, Maria Magdalenan sekä pienen lapsen luut.
He myös vakuuttavat, että aiemmin löydetty arkku, joka siinä olevan kirjoituksen mukaan kuuluu Jakobille, Jeesuksen veljelle, oli ollut samassa hautaluolassa.
SAADAKSEEN JULKISUUTTA ja ”todellisuuden tajua” elokuvansa esittelytilaisuuteen Jacobovici ja Cameron olivat vieneet mukanaan Yhdysvaloihin kaksi arkkua, joista toisessa oli Jeesuksen luut ja toisessa Maria Magdalenan luut, kuten he uskovat ja uskottelevat. He esittävät, että Jeesus oli naimissa Maria Magdalenan kanssa ja että luolassa löydetyn lapsen luut olivat heidän poikansa jäännökset. He myös lupasivat, että luista tehdään DNA-analyysi, ja jos Jeesuksen ja Maria Magdalenan perintötekijät eivät osoita sukulaisuutta, se todistaisi heidän olleen aviopuolisoita. Tälle väittämälle ei ole mitään historiallisia todisteita.
JOS JEESUKSEN perintötekijöitä voitaisiin analysoida, siitä paljastuisi merkillisiä asioita. Koska Jeesuksen sikiäminen alkoi Pyhän Hengen vaikutuksesta, Hänen miehenpuolen perintötekijänsä eivät olisi sukua Adamin jälkeläisten DNA näytteille, Marian puolelta kylläkin. (Lk.1:34-35) Täten myös Jeesuksen
y-kromosomi, joka aina periytyy isältä pojalle sukupolvesta toiseen, ei sisältäisi Adamin synnin perintöä. Voisimmeko kuvitella, että siellä olivat Jumalan alkuperäiset mallit, ohjeet ja käskyt sellaisina, kuin ne oli tarkoitettu ihmiselle. Tällä y-kromosomillahan on se ominaisuus, ettei se vaihda perintötekijöitään äidin perintötekijöitten kanssa, kuten kaikki muuta 23 kromosomia tekevät.
Mutta on turha etsiä Jeesus Nasaretilaisen DNA-näytettä, ei sitä löydy Talpiotin hautaluolan luista.
TÄMÄ TODISTELU, mitä elokuvantekijät esittävät, ei ota huomioon sitä, että Jeesuksen perhe asui Nasaretissa, eikä sillä ollut siteitä Jerusalemiin. Toisaalta tiedetään, että Jeesuksen perhe oli köyhä, eikä sillä olisi ollut varaa hankkia perheelle omaa hautakammiota. Hautakammiossa löydetyissä arkuissa olevat nimet ovat aivan yleisiä Israelissa.
ARKEOLOGIT KERTOVAT, että heillä on pari muuta hautakammiota, joiden arkkuihin on kaiverrettu samoja nimiä kuin näihin Talpiotin hautaluolasta löytyneisiin arkkuihin.
HAUTAKAMMION ympärille kehitettiin suuri mediarynnäkkö. Israelin valtalehdet julkaisivat asian etusivuillaan suurimpana uutisena ja lisäksi taustakertomuksia ja haastatteluja useilla sisäsivuilla.
Jerusalem Post, Israelin ehkä luotetuin englanninkielinen päivälehti, repäisi uutisen päätoimittajansa kynällä lähes kolmen sivun mittaisena uutiskuvien ja kommenttien kanssa.
ELOKUVAN TEKIJÄT ovat vastanneet kriitikkojen huomioihin Jeesuksen fyysisestä ylösnousemisesta toteamalla, ettei se mitenkään romuta kristillistä uskoa, koska ”ylösnousemus tapahtui hengellisesti, ei fyysisesti”. Myöskään Jeesuksen taivaaseen astuminen ei ollut ainutlaatuinen, sillä juutalaisten historiassa kerrotaan useista tapauksista, joissa ihmiset ”temmattiin ylös, eikä heitä enää ollut”.
HAUTALÖYDÖSTÄ INNOSTUNEET ovat alkaneet suunnitella hautakammion kehittämistä turistikohteeksi. Paikka on ahtaasti korkeitten asuntokerrostalojen välissä, mikä tietenkin aiheuttaisi omat ongelmansa.
KETKÄ HAUTALÖYDÖSTÄ olisivat kiinnostuneet? Ehkä ei-uskonnolliset, vapaa-ajattelijat tai ne juutalaiset, jotka mielellään haluaisivat osoittaa kristinuskon perusteet olemattomiksi. Eräs JPostin uutisotsikko kuuluikin: Kristittyjen Messiaan hautapaikka on täällä Israelissa. Tai jotkut muut, jotka vihaavat kristittyjä.
ON ESITETTY ARVIOITA, että maailman kristityt tulvisivat paikalle suurin joukoin. Epäilen tätä suuresti.
Jos olisi kysymys muslimeista, maailmassa olisi väkivaltaisia mielenosoituksia kaikkialla pyhäinhäväistyksestä.
Miksi kristityt haluaisivat mennä paikalle, jossa heidän pyhimpiä tunteitaan ja uskoaan häväistään?
EVANKELIUMIEN MUKAAN Jeesus ilmestyi fyysisen ylösnousemisensa jälkeen useille henkilöille. Hän ilmestyi ensin Maria Magdalenalle, Johannalle ja Marialle, Jeesuksen äidille, jotka veivät sanan tästä opetuslapsille. (Lk.24:1-12). Opetuslapsista Johannes ja Pietari menivät suoraan haudalle saatuaan tiedon ylösnousemisesta, josta Johannes antaa silminnäkijän todistuksen. (Joh.20:1-9)
JOHANNES KERTOO myös tapauksen, jossa epäilevä Tuomas ei uskonut kertomuksiin Jeesuksen ylösnousemisesta. Tuomas ei ollut mukana silloin, kun Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen lukittujen ovien takana. Kahdeksan päivän kuluttua Tuomas oli mukana, kun Jeesus ilmestyi heille uudelleen. Hän kehotti silloin Tuomasta: ”Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen vaan uskovainen”. (Joh.20:19-31) Luukas kertoo samasta asiasta, miten Jeesus nuhtelee opetuslapsiaan heidän epäuskostaan ja kehottaa heitä: ”Katsokaa Minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että Minä itse tässä olen. Kosketelkaa Minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niin kuin te näette Minulla olevan.” Jeesus näytti heille kätensä ja jalkansa. (Lk.24:38-40)
OSOITTAAKSEEN OLEVANSA TODELLINEN Jeesus kysyi opetuslapsiltaan: ”Onko teillä täällä jotain syötävää?” Opetuslapset antoivat Hänelle palasen paistettua kalaa, ja hän söi heidän nähtensä.
(Lk.24:41-43)
LUUKAS KERTOO Apostolien teoissaan, miten ”Jeesus kärsimisensä jälkeen moninaisten epäämättömien todistusten kautta osoitti elävänsä, ilmestyen heille neljänkymmenen päivän aikana ja puhuen Jumalan valtakunnasta”. (Apt.1::3; 13:31) Näitä uskollisia todistajia, joille Hän ilmestyi, oli useita satoja.
Näin kertoo lääkäri Luukas, jolla oli ”tieteellinen” tarve tutkia asioita.
APOSTOLI PAAVALI, joka aloitti uskontiensä kristittynä vahvana epäilijänä ja kristittyjen lahkon säälimättömänä vainoojana, käsittelee tätä uskon ydintä useissakin kirjoituksissaan.
Kirjeessään Korinttolaisille Paavali nuhtelee joitakin kristittyjä, jotka eivät uskoneet kuolleitten ylösnousemiseen, sillä ”jos kuolleita ei herätetä, ei Kristuskaan ole noussut. Mutta jos Hän ei ole noussut kuolleista, saarnamme on silloin turha kuten myös uskomme, sillä me olemme silloin vääriä Jumalan todistajia, koska olemme todistaneet Jumalaa vastaan, että Hän on herättänyt Kristuksen, mitä ei ole tapahtunut, jos kerran kuolleita ei herätetä”.
”Mutta jos kuolleita ei herätetä, silloin uskomme on turha ja me olemme edelleen synneissämme. Silloin myös Kristuksessa nukkuneet olisivat kadotetut.”
Paavali tekee sen riemullisen johtopäätöksen, että ”Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista”. (1.Kor.15:12-58)
NÄIDEN KIRJOITUSTEN PERUSTEELLA voimme tehdä sen toteamuksen, että Jeesus Nasaretilaisen fyysinen nouseminen kuolleista kuten myös Hänen ottamisensa ylös taivaiseen kuuluvat kristinuskon peruspilareisiin, joita ei saa eikä voida järkyttää alentamatta koko kristillistä uskoa maalliseksi ideologiaksi ilman Henkeä.
Kaipa tämäkin osa sitä ”suurta eksytystä”, jonka Jumala lähettää niille, jotka joutuvat kadotukseen siksi etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen voidakseen pelastua, niin että he uskovat valheen”.
(2.Tess.2:10-12)

Comments

Popular posts from this blog

PERJANTAI 03.02.2017

Sunnuntai 22.08.2021

MAANANTAI 10.06.2019