SUNNUNTAI 24.12.06
ENSIMMÄISENÄ JOULUPÄIVÄNÄ on syytä huomioida muutamia Israelin mediassa esiintyviä uutisia.
OLMERTIN JOULULAHJA, vaikka se ei sillä nimellä kulkisikaan, oli palestiinalaisten mielestä kehno.
Olmert lupasi antaa 100 miljoonaa USD Abbasin kassaan heti, kun löydetään tapa, millä se ei joudu Hamasin käsiin. Lisäksi Olmert lupasi 35 miljoonaa palestiinalaisten Jerusalemin sairaaloille. Varat otetaan Israelin pidättämistä tulli- ym. maksuista, joita ei ole tilitetty PA:lle. Tiesulkuja poistetaan ja Karni-terminaalin läpikulkua helpotetaan Gazasta Israeliin. Sen läpi saa päivittäin kulkea 400 tavarakonttia. Johtajat päättivät asettaa kolme komiteaa tutkimaan vankien vapauttamista, lisävarojen vapauttamista PA:lle sekä henkilö- ja tavarakuljetusten helpottamista Gazan ja Israelin välillä. Gilad Shalitin vapauttamisesta ei keskusteltu.
Keskustelut alkoivat 19.30 aikaan ja loppuivat 21.30 lauantai-iltana Olmertin Jerusalemin yksityiskodissa. Olmert otti vieraansa vastaan poskipusuin ja halauksin, mistä vaivautunut Abbas seisoi kuin puu-ukko.
JOULU BETLEHEMISSÄ on tänä vuonna jos mahdollista viime vuottakin vaisumpi. Israelin puolesta liikkumista on helpotettu ja nopeutettu Jerusalemista Betlehemiin, eikä tavanomaisia tarkastuksia tehdä. Armeijan edustaja sanoo, että 20 000 joulunviettäjää saa matkustaa Betlehemiin vaivatta. Kaupunki on tiettävästi siistinyt paikkoja ja kaupungin koristukset ovat runsaammat kuin viime jouluja. Hamasin hallitus antoi 50 000 USD kaupungin virkailijoitten maksamattomia palkkoja varten, jotta edes roskat siivottaisiin.
BETLEHEMIN ASUKASLUVUSTA vuonna 1948 oli 80 % kristittyjä. Nyt sen määrän arvioidaan nousevan vaivaiseen 20 %:iin Betlehemin alueella. Jerusalemin kristillisen suurlähetystön johtaja David Parsonin mielestä Betlehemin kristityt kärsivät samasta hyljeksimisestä kuin juutalaiset muslimien taholta, joitten mielestä molemmat uskonnot ovat harhautuneita ja vääräoppisia eivätkä ansaitse samaa kunnioitusta kuin muhamettilaisuus. Muslimit tarjoavat kristityille alistettua dhimmi-asemaa, joka turvaa heidän elämänsä, mutta ei salli heille samoja oikeuksia kuin muslimeille.
Muslimifanaatikot hyökkäävät Betlehemissä heidän liiketilojaan vastaan, polttaen ja tuhoten niitä. Kaupungin asukkaat vakuuttavat, ettei käsky tuhoamiseen tule PA:n hallitukselta eikä Hamasilta, vaan kiihko-uskonnolliset jengit toimivat oma-aloitteisesti tai saarnaajien kiihottamina. Joittenkin kaupungin asukkaitten mielestä niiden takana ovat klaanien omat intressit.
PAHIN ONGELMA Betlehemissä kuten sekä Gazan että muissakin Juudean ja Samarian palestiinalais-kaupungeissa on lain ja oikeuden kunnioituksen ja valvomisen romahtaminen. Yksityiset aseelliset klaanit ja perheet hallitsevat yhteiskuntaa, eivätkä PA:n poliisit mahda niille mitään. Joissakin klaneissa voi olla 5000 jäsentä, kun keskimääräinen kristitty perhe on kooltaan 100 jäsentä. Erimielisyydet tai hyökkäykset omaisuutta ja henkilöitä vastaan yritetään hoitaa oikeusistuimissa, mutta sen hinta voi olla 65 000 USD, eikä kristityn todistuksella ole samaa arvoa kuin muslimin. Tuomarit ovat yleensä lahjottavissa.
Valtaosa hyökkäyksistä omaisuutta ja henkilöitä vastaan pyritään sopimaan välittäjien avulla eikä niistä uskalleta ilmoittaa viranomaisille koston tai työpaikan menettämisen pelossa.
BETLEHEMIN KRISTITYT ovat pyrkineet toimimaan kristillisten opetusten mukaan kääntämällä toisen posken, mutta kaikella on rajansa. Jos perheet tyttöjä raiskataan ja sen jäseniä pahoinpidellään, on vaikea nähdä tällaista alistumista mielekkäänä. Useimpien mielestä maastamuutto on ainoa vaihtoehto.
Palestiinalaiset kristityt ihmettelevät, missä ovat maailman 1,8 miljardia kristittyä silloin, kun heidän tukeaan tarvittaisiin kipeimmin? (lähde: in Jerusalem 22.12.06 Jörg Luyken.)
JERUSALEM POST käsittelee kristittyjen ongelmaa pääkirjoituksessaan 24.12.06 otsikolla Christians in Crisis. Kirjoituksessa käsitellään Canterburyn arkkipiispan Rowan Williamsin artikkelia The Times lehdessä. Williams tarkastelee artikkelissaan kristittyjen asemaa muutamissa Lähi Idän maissa.
IRAKISSA hän katsoo länsivaltojen hyökkäyksen aiheuttaneen loputonta kärsimystä maan kristityille. Sodan seurauksena tuhannet kristityt muuttavat pois maasta, kun heidän johtajansa on ensin karkotettu.
ISTANBULIN ortodoksisesta yhteisöstä on jäljellä enää jäännös, ja sen patriarkka kertoi lehdistölle, että hänen on aika muuttaa Turkista.
EGYPTISSÄ kristittyjen ja muslimien välit ovat olleet ja ovat läheiset ja hyvät, mutta hyökkäykset kristittyjä vastaan kasvavat.
WILLIAMS ottaa esimerkiksi kaniikki Andrew Whiten, joka on Lähi Idän sovittelusäätiön presidentti ja St. George kirkon kirkkoherra Bagdadissa. Hän kertoo: ”Kaikki kirkkoni virkailijat on tapettu. He hävisivät vuosi sitten eikä heitä ole nähty sen jälkeen. Jäljellä olevasta seurakunnastani useimpia vastaan on hyökkäilty jollain tavoin tai heille on lähetetty kirjeitä, joissa on luoteja.”
BETLEHEMISSÄ Williams näkee huolestuttavia merkkejä kristittyjen ja muslimien välisissä suhteissa, jotka ovat perinteisesti olleet hyvät. ”Mutta heidän taakkansa lisääntyy sietämättömäksi turva-aidan johdosta, joka lähes kuristaa kaupungin hengiltä.”
JP:N PÄÄKIRJOITUS myöntää, että Willams katsoi tilanteen olleen vaikean ennen Irakin sotaa ja Israelin rakentamaa turva-aitaa, mutta hän selvästi esittää syyttävän havainnon, että kristityt ovat osa ”ristiretkeläisen lännen” sotaa, mikä on johtanut tilanteen huononemiseen.
Pääkirjoitus katsoo Willamsin yksipuolisesti esittävän syytöksiä turva-aitaa vastaan huomioimatta, että se rakennettiin pahenevien terrori-iskujen vähentämiseksi ja että se on kieltämättä säästänyt lukuisia ihmishenkiä. Hän ei myöskään näe, että muslimien harjoittama viha ja väkivalta, mikä ajaa palestiinalaisia kristittyjä PA:n hallitsemilta alueilta, kohdistuu paljon kuolettavammalla tavalla juutalaiseen kansaan.
Muslimien sietämättömyys kristittyjä ja juutalaisia kohtaan on leikattu samalla muotilla, toteaa JPost. ”Se on sama jihad, jota Williams syyttää lännen ristiretkeläisten aiheuttamaksi, ikään kuin lännen päätös olla puolustautumatta toisi rauhan kristittyjen ja muslimien välille.”
PAAVI BENEDICT XVI kertoi perjantaina Vatikaanissa, että tilanne muslimimaailmassa muistuttaa sitä, mitä kristityt elivät valistuksen alkuaikana alkaessaan ajaa ihmisoikeuksia, mukaan lukien uskonnon vapaus. Paavi sanoi kristittyjen olevan lähellä niitä, jotka uskonnon vakuutuksen perustalla antautuvat vastustamaan väkivallan käyttöä. Kristittyjen tulisi tuomita muslimien väkivalta mutta rohkaista niitä muslimeja, jotka ovat omaksuneet maltillisuuden ja yhteiselämän. Turkin vierailunsa yhteydessä paavi rukoili moskeijassa Mekkaan päin kääntyneenä ja kutsui islamia ”rauhan, hyväksynnän ja rakkauden uskonnoksi”.
JPOST toteaa, että erityisesti tähän vuodenaikaan kristittyjen tulee pyrkiä elämään rauhassa muslimien kanssa kuitenkaan unohtamatta kasvavaa jihadia länttä vastaan, mikä toivotus koskee myös juutalaista maailmaa.
JORDANIA LISÄÄ turvallisuutta joulun 25.12.06 ja 04.01.07 välisenä ja sitä seuraavan islamin kalenterin tärkeimmän loman Id al-Adhan aikana. Jordanian väkiluvusta n. 3.5 % on kristittyjä. Viranomaiset ovat erityisesti huolestuneita varkauksista ja aseitten laukomisista ilmaan, mikä on tavallista lomien aikana.
GAZAN ALUEELLA uusin jengi on nimeltään ”Sword of Islam”, islamin miekka. Se on pommittanut CD-liikkeitä ja kahviloita, joilla on internetpalvelu. Se yleensä varoittaa omistajia ennen iskua poistumaan tiloistaan. Jengin tarkoituksena on ”puhdistaa muslimikaupunkeja lännen saastutuksesta”.
Sunnuntaiaamuna terroristit ampuivat kaksi Kassam-rakettia Israeliin, ne eivät aiheuttaneet tuhoa.
Hamas ja Islamic Jihad ovat luonnehtineet Olmertin ja Abbasin tapaamista ajan haaskaamiseksi. Olmert oli vielä vieraansa kunniaksi asettanut Palestiinan lipun sisätiloihinsa.
ENSIMMÄISENÄ JOULUPÄIVÄNÄ on syytä huomioida muutamia Israelin mediassa esiintyviä uutisia.
OLMERTIN JOULULAHJA, vaikka se ei sillä nimellä kulkisikaan, oli palestiinalaisten mielestä kehno.
Olmert lupasi antaa 100 miljoonaa USD Abbasin kassaan heti, kun löydetään tapa, millä se ei joudu Hamasin käsiin. Lisäksi Olmert lupasi 35 miljoonaa palestiinalaisten Jerusalemin sairaaloille. Varat otetaan Israelin pidättämistä tulli- ym. maksuista, joita ei ole tilitetty PA:lle. Tiesulkuja poistetaan ja Karni-terminaalin läpikulkua helpotetaan Gazasta Israeliin. Sen läpi saa päivittäin kulkea 400 tavarakonttia. Johtajat päättivät asettaa kolme komiteaa tutkimaan vankien vapauttamista, lisävarojen vapauttamista PA:lle sekä henkilö- ja tavarakuljetusten helpottamista Gazan ja Israelin välillä. Gilad Shalitin vapauttamisesta ei keskusteltu.
Keskustelut alkoivat 19.30 aikaan ja loppuivat 21.30 lauantai-iltana Olmertin Jerusalemin yksityiskodissa. Olmert otti vieraansa vastaan poskipusuin ja halauksin, mistä vaivautunut Abbas seisoi kuin puu-ukko.
JOULU BETLEHEMISSÄ on tänä vuonna jos mahdollista viime vuottakin vaisumpi. Israelin puolesta liikkumista on helpotettu ja nopeutettu Jerusalemista Betlehemiin, eikä tavanomaisia tarkastuksia tehdä. Armeijan edustaja sanoo, että 20 000 joulunviettäjää saa matkustaa Betlehemiin vaivatta. Kaupunki on tiettävästi siistinyt paikkoja ja kaupungin koristukset ovat runsaammat kuin viime jouluja. Hamasin hallitus antoi 50 000 USD kaupungin virkailijoitten maksamattomia palkkoja varten, jotta edes roskat siivottaisiin.
BETLEHEMIN ASUKASLUVUSTA vuonna 1948 oli 80 % kristittyjä. Nyt sen määrän arvioidaan nousevan vaivaiseen 20 %:iin Betlehemin alueella. Jerusalemin kristillisen suurlähetystön johtaja David Parsonin mielestä Betlehemin kristityt kärsivät samasta hyljeksimisestä kuin juutalaiset muslimien taholta, joitten mielestä molemmat uskonnot ovat harhautuneita ja vääräoppisia eivätkä ansaitse samaa kunnioitusta kuin muhamettilaisuus. Muslimit tarjoavat kristityille alistettua dhimmi-asemaa, joka turvaa heidän elämänsä, mutta ei salli heille samoja oikeuksia kuin muslimeille.
Muslimifanaatikot hyökkäävät Betlehemissä heidän liiketilojaan vastaan, polttaen ja tuhoten niitä. Kaupungin asukkaat vakuuttavat, ettei käsky tuhoamiseen tule PA:n hallitukselta eikä Hamasilta, vaan kiihko-uskonnolliset jengit toimivat oma-aloitteisesti tai saarnaajien kiihottamina. Joittenkin kaupungin asukkaitten mielestä niiden takana ovat klaanien omat intressit.
PAHIN ONGELMA Betlehemissä kuten sekä Gazan että muissakin Juudean ja Samarian palestiinalais-kaupungeissa on lain ja oikeuden kunnioituksen ja valvomisen romahtaminen. Yksityiset aseelliset klaanit ja perheet hallitsevat yhteiskuntaa, eivätkä PA:n poliisit mahda niille mitään. Joissakin klaneissa voi olla 5000 jäsentä, kun keskimääräinen kristitty perhe on kooltaan 100 jäsentä. Erimielisyydet tai hyökkäykset omaisuutta ja henkilöitä vastaan yritetään hoitaa oikeusistuimissa, mutta sen hinta voi olla 65 000 USD, eikä kristityn todistuksella ole samaa arvoa kuin muslimin. Tuomarit ovat yleensä lahjottavissa.
Valtaosa hyökkäyksistä omaisuutta ja henkilöitä vastaan pyritään sopimaan välittäjien avulla eikä niistä uskalleta ilmoittaa viranomaisille koston tai työpaikan menettämisen pelossa.
BETLEHEMIN KRISTITYT ovat pyrkineet toimimaan kristillisten opetusten mukaan kääntämällä toisen posken, mutta kaikella on rajansa. Jos perheet tyttöjä raiskataan ja sen jäseniä pahoinpidellään, on vaikea nähdä tällaista alistumista mielekkäänä. Useimpien mielestä maastamuutto on ainoa vaihtoehto.
Palestiinalaiset kristityt ihmettelevät, missä ovat maailman 1,8 miljardia kristittyä silloin, kun heidän tukeaan tarvittaisiin kipeimmin? (lähde: in Jerusalem 22.12.06 Jörg Luyken.)
JERUSALEM POST käsittelee kristittyjen ongelmaa pääkirjoituksessaan 24.12.06 otsikolla Christians in Crisis. Kirjoituksessa käsitellään Canterburyn arkkipiispan Rowan Williamsin artikkelia The Times lehdessä. Williams tarkastelee artikkelissaan kristittyjen asemaa muutamissa Lähi Idän maissa.
IRAKISSA hän katsoo länsivaltojen hyökkäyksen aiheuttaneen loputonta kärsimystä maan kristityille. Sodan seurauksena tuhannet kristityt muuttavat pois maasta, kun heidän johtajansa on ensin karkotettu.
ISTANBULIN ortodoksisesta yhteisöstä on jäljellä enää jäännös, ja sen patriarkka kertoi lehdistölle, että hänen on aika muuttaa Turkista.
EGYPTISSÄ kristittyjen ja muslimien välit ovat olleet ja ovat läheiset ja hyvät, mutta hyökkäykset kristittyjä vastaan kasvavat.
WILLIAMS ottaa esimerkiksi kaniikki Andrew Whiten, joka on Lähi Idän sovittelusäätiön presidentti ja St. George kirkon kirkkoherra Bagdadissa. Hän kertoo: ”Kaikki kirkkoni virkailijat on tapettu. He hävisivät vuosi sitten eikä heitä ole nähty sen jälkeen. Jäljellä olevasta seurakunnastani useimpia vastaan on hyökkäilty jollain tavoin tai heille on lähetetty kirjeitä, joissa on luoteja.”
BETLEHEMISSÄ Williams näkee huolestuttavia merkkejä kristittyjen ja muslimien välisissä suhteissa, jotka ovat perinteisesti olleet hyvät. ”Mutta heidän taakkansa lisääntyy sietämättömäksi turva-aidan johdosta, joka lähes kuristaa kaupungin hengiltä.”
JP:N PÄÄKIRJOITUS myöntää, että Willams katsoi tilanteen olleen vaikean ennen Irakin sotaa ja Israelin rakentamaa turva-aitaa, mutta hän selvästi esittää syyttävän havainnon, että kristityt ovat osa ”ristiretkeläisen lännen” sotaa, mikä on johtanut tilanteen huononemiseen.
Pääkirjoitus katsoo Willamsin yksipuolisesti esittävän syytöksiä turva-aitaa vastaan huomioimatta, että se rakennettiin pahenevien terrori-iskujen vähentämiseksi ja että se on kieltämättä säästänyt lukuisia ihmishenkiä. Hän ei myöskään näe, että muslimien harjoittama viha ja väkivalta, mikä ajaa palestiinalaisia kristittyjä PA:n hallitsemilta alueilta, kohdistuu paljon kuolettavammalla tavalla juutalaiseen kansaan.
Muslimien sietämättömyys kristittyjä ja juutalaisia kohtaan on leikattu samalla muotilla, toteaa JPost. ”Se on sama jihad, jota Williams syyttää lännen ristiretkeläisten aiheuttamaksi, ikään kuin lännen päätös olla puolustautumatta toisi rauhan kristittyjen ja muslimien välille.”
PAAVI BENEDICT XVI kertoi perjantaina Vatikaanissa, että tilanne muslimimaailmassa muistuttaa sitä, mitä kristityt elivät valistuksen alkuaikana alkaessaan ajaa ihmisoikeuksia, mukaan lukien uskonnon vapaus. Paavi sanoi kristittyjen olevan lähellä niitä, jotka uskonnon vakuutuksen perustalla antautuvat vastustamaan väkivallan käyttöä. Kristittyjen tulisi tuomita muslimien väkivalta mutta rohkaista niitä muslimeja, jotka ovat omaksuneet maltillisuuden ja yhteiselämän. Turkin vierailunsa yhteydessä paavi rukoili moskeijassa Mekkaan päin kääntyneenä ja kutsui islamia ”rauhan, hyväksynnän ja rakkauden uskonnoksi”.
JPOST toteaa, että erityisesti tähän vuodenaikaan kristittyjen tulee pyrkiä elämään rauhassa muslimien kanssa kuitenkaan unohtamatta kasvavaa jihadia länttä vastaan, mikä toivotus koskee myös juutalaista maailmaa.
JORDANIA LISÄÄ turvallisuutta joulun 25.12.06 ja 04.01.07 välisenä ja sitä seuraavan islamin kalenterin tärkeimmän loman Id al-Adhan aikana. Jordanian väkiluvusta n. 3.5 % on kristittyjä. Viranomaiset ovat erityisesti huolestuneita varkauksista ja aseitten laukomisista ilmaan, mikä on tavallista lomien aikana.
GAZAN ALUEELLA uusin jengi on nimeltään ”Sword of Islam”, islamin miekka. Se on pommittanut CD-liikkeitä ja kahviloita, joilla on internetpalvelu. Se yleensä varoittaa omistajia ennen iskua poistumaan tiloistaan. Jengin tarkoituksena on ”puhdistaa muslimikaupunkeja lännen saastutuksesta”.
Sunnuntaiaamuna terroristit ampuivat kaksi Kassam-rakettia Israeliin, ne eivät aiheuttaneet tuhoa.
Hamas ja Islamic Jihad ovat luonnehtineet Olmertin ja Abbasin tapaamista ajan haaskaamiseksi. Olmert oli vielä vieraansa kunniaksi asettanut Palestiinan lipun sisätiloihinsa.
Comments