TIISTAI 31.05.11
1. ARABIT suunnittelevat suuria mielenosoituksia, suurempia kuin edelliset, Israelin itsenäisyyspäivänä 15.06., nakba-päivän kunniaksi järjestetyt. Facebookin kautta järjestetty kampanja, nimeltään ”Aikalaskenta kolmanteen intifadaan” ja websivu nimeltään ”Kolmas intifada”, ovat keränneet satoja tuhansia innostuneita vastaajia.
Mielenosoituksia järjestetään marsseineen Libanonissa, Syyriassa ja Jordaniassa Israelin rajoille sekä mielenosoitustilaisuuksia Jerusalemissa ja muualla Juudeassa ja Samariassa.
Marsseja on tarkoitus järjestää kolmena kesäkuun alkupäivänä: kolmantena, viidentenä ja seitsemäntenä. Kunakin päivänä muistetaan kuuden päivän sodan tapahtumia siten, että sodan alkupäivää muistetaan perjantaina, 03.06., seuraavana Jerusalemin vapautuksen muistopäivää ja seitsemäntenä kuuden päivän sodan muistopäivää.
Mielenosoituksille on annettu nimi ”naksa”, joka tarkoittaa takaiskua (myös akanvirta). Jo tilaisuuksille annettu nimi viittaa siihen, että kuuden päivän sotaa, jossa Israel vapautti Juudean ja Samarian sekä Jerusalemin itäosat Jordanialta, Golanin ylängöt Syyrialta ja Gazan Egyptiltä, pidetään vain tilapäisenä takaiskuna jatkuvassa sodassa.
Edellisissä ”nakba” mielenosoituksissa toukokuun 15. päivänä kuoli 13 ihmistä Syyrian ja Libanonin rajoilla ihmismassojen pyrkiessä murtautumaan rajan yli Israelin puolelle. Libanonin rajalla IDF oli valmistautunut paremmin ja pystyi estämään rajan ylitykset, mutta Syyrian rajalla mielenosoittajat murtautuivat rajan yli kohdassa, jonka piti olla miinoitettua aluetta, mutta miinat eivät kuitenkaan toimineet. Satakunta heistä pääsi läheiseen Majdal Shams druusikylään, mutta palasivat seuraavana päivänä Syyrian puolelle.
IDF:n sotilaat surmasivat ”nakba-päivänä” kolme mielenosoittajaa Syyrian rajalla, ja Libanonin armeijan sotilaat surmasivat 10 Israelin rajan yli pyrkivää. Syyrian rajalla havaittiin, että Syyrian armeijan sotilaat pakottivat ihmisiä raja-alueille sen sijaan, että olisivat estäneet heitä.
Mielenosoitusten järjestäjät vakuuttavat, että ”naksa”-tapahtumat ovat suuremmat kuin ”nakba”-päivänä. Internetiin annetuissa viesteissä sanotaan mm.: ”Me tulemme uudistamaan ”naksa-päivän” muistot ja antamaan takaiskun miehittävälle yhteisölle”, järjestäjät sanovat. ”Me ilmoitamme täten kaikella voimallamme ja suurimmalla äänellämme, että kesäkuun seitsemäs, jolloin Jerusalemin raiskaus tapahtui, tulee olemaan uskollisuudenvala Jerusalemille maailman kaikissa valtioissa.”
Facebook sulki sivun nimeltä ”kolmas intifada”, ”yleisen diplomatian ja ulkomailla asuvien ministerin” Yuli Edelsteinin valittaessa, että se kiihottaa ihmisiä väkivaltaan.
Uudella nimellä FB:n sivu keräsi 375 000 nimeä, jotka sanoivat kannattavansa ideaa.
Kampanjoiden tarkoituksena on puhaltaa uuteen liekkiin ajatus ”takaiskun” poistamisesta. Järjestäjien websivulla sanotaan mm. :” Nakba-päivän tapahtumat osoittavat, että historiallinen Palestiina voidaan vapauttaa aseettomilla massamarsseilla, jotka ”umma”, islamin kansa, valmistaa ja jotka ovat valmiit maksamaan minkä tahansa hinnan, mukaan lukien miljoona marttyyria. Intifadamme jatkuu, Israel valmistautuu lähtemään ja Allahin avulla tulemme rukoilemaan Jerusalemin moskeijoissa ja kirkoissa.”
Edellisen kaltaisia kirjoituksia oli muissakin palestiinalaisille myönteisillä websivuilla. ”Sunnuntaina, kesäkuun 5. päivänä, 44. ”naksan” muistopäivänä, Israelin kuuden päivän sodan seurauksena 1967 karkottamat 300 000 palestiinalaista pakolaista, tulee palaamaan massoittain rajoille”, sanotaan ”Kansainvälisen solidaarisuusjärjestön” (IMS) websivulla.
Suositun profeetta Muhammedin kunniaksi pidetyn sivun hallinto muutti profiilikuvansa ilmoitukseen: ”Jatkuva palestiinalaisten intifada alkaa kesäkuun 7. päivänä”. Muhammedin kunniaksi tarkoitettu sivu ”Rassoul Allah” kerää 3.7 miljoonaa kannattajaa (like it).
WEBSIVUILLA annetaan tarkkoja ohjeita, missä kokoontua milloinkin ja minne marssia sieltä.
Länsirannan ja Jerusalemin palestiinalaisia kehotetaan 03.06. perjantain rukousten jälkeen ”marssimaan Al-Aksa moskeijalle Temppelivuorella vakuuttaakseen uskollisuutta pyhälle kaupungille”. Egyptiläisiä kehotetaan marssimaan Kairon Tahrir-aukiolle ja muiden arabimaitten asukkaita samoin omien pääkaupunkiensa keskeisille paikoille.
KAKSI päivää myöhemmin Länsirannan palestiinalaisia kehotetaan kokoontumaan uudelleen Al-Aksa moskeijan luo aiheuttaakseen kahinoita IDF:n sotilaitten kanssa. Libanonin, Syyrian ja Jordanian protestoijia kehotetaan marssimaan ”rauhanomaisesti” sinä päivänä Israelin rajoille. Arabimaitten pääkaupungeissa mielenosoittajia kehotetaan kokoontumaan maansa Israelin ”sionistisen” konsulaatin eteen, mukaan lukien Israelin lähetystöt Egyptissä.
”Kesäkuun 7. päivänä miljoonia arabeja, muslimeja, kristittyjä ja liberaaleja maailmassa kehotetaan vannomaan uskollisuutta Jerusalemille päivänä, jolloin Jerusalem menetettiin ja moskeijat ja kirkot joutuivat sionistien käsiin,” selitetään järjestäjien ohjeissa.
Järjestäjät kehottavat tiistaina 7. kesäkuuta uuteen marssiin Al-Aksa moskeijalle.
Egyptissä järjestetty ”rakennus-kolonna” lähtee silloin Siinailta Gazaan vieden sinne rakennustarvikkeita. ”Voimistumisen ja vapautuksen prosessin, joka alkoi Tunisiassa ja Egyptissä, tulisi päättyä Jerusalemin ja Palestiinan vapauttamiseen,” sanotaan järjestäjien viestissä. ”Palestiina tullaan vapauttamaan joesta mereen ja merestä jokeen.”
Pääministerin nimittämä arabimedian edustaja Ofir Gendelman vakuuttaa, että Israel valmistautuu kaiken varalle ja on valmis käyttämään kaikkia tarvittavia keinoja rajojensa turvaamiseksi. Hän sanoo perehtyneensä sekä Facebookin että Twitterin kirjoituksiin, jo jonkin aikaa. Hän olettaa, että ”järjestävät haluavat 300 – 400 uhria aiheuttaakseen median ja geopoliittisen tsunamin Israelin rajoille vierittääkseen maailman huomion pois siitä, mitä tapahtuu Syyriassa, Libanonissa PA:n sisällä asettaakseen sen Israelin harteille.”
Gendelman ei kuitenkaan usko, että kaikki, jotka klikkasivat ”pitää-nappia”, ovat valmiit marssimaan rajoille tai nousemaan sinne meneviin busseihin. Hän vakuuttaa, että vaikka jotkut pääsevät rajoille, Israel tulee puolustamaan niitä kaikin tavoin, kuitenkin pyrkien välttämään kuolonuhreja ja haavoittumisia.
Tel Avivin Yliopiston Dayan keskuksen tutkija Eyal Zisser pitää ongelmallisen sitä, että ”nakban” ja ”naksan” välinen ero huomioi erikseen 1948 itsenäisyyssodan ja 1967 kuuden päivän sodan vaikutukset. Hän selittää, että ”jos vakuutamme itsellemme, ettei kysymys ole Israelin olemassaolon hyväksymisestä, miksi sitten arabit yhdistävät palestiinalaisten paluuoikeuden Israelin 1967 rajoihin eikä Länsirantaan ja Gazaan?” http://www.jpost.com/Defense/Article.aspx?id=222912
2. Tuhansittain maatalousyhteisöjen järjestön (Moshavim) jäseniä ja maatalousoppilaitosten oppilaita osallistui vuosittaiseen Jerusalem-päivän viettoon kunnioittaakseen Jerusalemin vapauttamista Jordanian miehityksestä 1967.
”Tällä ne, jotka asuttavat ja muokkaavat maata, haluavat osoittaa kunnioitusta Jerusalemille. Maassa on nelisensataa moshavia ja kymmeniä tuhansia marssiin osallistuvia”, sanoi Moshav-järjestön pääsihteeri Meir Tzur puheessaan. Moshav-järjestö on yksi alkuperäisimpiä liikkeitä maan asuttamiseksi ja viljelemiseksi. Moshavit ovat yhteistoiminta-kyliä. Järjestö perustettiin 1922 ja siihen kuuluu 253 moshav-kylää.
Meir Tzur lisäsi, että moshavit haluavat kunnioittaa Jerusalemia, jotta se puolestaan voi kunnioittaa heitä. ”On tärkeää tuoda nuoriso Jerusalemiin, jotta se oppisi tuntemaan ja rakastamaan sitä”.
Yksi osanottajista sanoi tulevansa joka vuosi Jerusalem-päivänä pääkaupunkiin. ”Se on Israelin valtion ja sen kansan veri, eikä kukaan voi antaa sitä pois.” http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/144620
3. Tämä tiistai-ilta ja huominen keskiviikkopäivä merkitsevät erikoista juhla-aikaa israelilaisille. Silloin juhlitaan Jerusalemin yhdistämisen 44.-vuosipivää. Sen kunniaksi on järjestetty lukuisia yleisötilaisuuksia eri puolilla pääkaupunkia. Erityistilaisuus on Yeshiva Mercaz Harav Kook, johon kuuluu koko yön kestävä Toran lukeminen, laulut ja tanssiminen kuuluisan klarinetti-muusikon Musa Berlinin tahdittamana. Joka vuosi juhlapäivän ohjelmaan on kuulunut marssi Länsimuurille alkaen yhdeltä aamupäivällä. Juhliin osallistuvat pääministeristä alkaen maan johto ja lukuisat ulkomaan vieraat.
Yksityisrukouksia järjestetään pääkaupungin synagogissa kuten Heichal Shlomo ja muissa.
Erityisohjelmaa järjestetään Yeshivat Beit Orot yeshivalla Scopus-vuorella, josta on näköala Temppelivuorelle. Ohjelmaan kuuluu laulua, tanssia, lounasruokailu sekä historiikki, jonka esittää tri Eyal Davidson.
Keskiviikon keskeisin tapahtuma on perinteinen lippumarssi Jerusalemin vanhakaupunkiin. Se keskittyy Jaffakadulle mutta myös muille kaduille, eri reitit pojille ja tytöille, uusi kevyen liikenteen linja huomioiden. Osa marssijoista tulee sisälle Damaskos-portista, osa kiertää sen muureilla Ölymäen lähellä, tullen sisään lantaportin kautta.
Näillä juhlilla kunnioitetaan ihmettä, jolla Jerusalem vapautettiin Jordanian miehityksestä 28. Iyar-kuuta vuonna 5727 (07.06.1967), kuten IDF:n hämmästyttävää voittoa paljon suuremmista arabiarmeijoista, joitten päämääränä oli Israelin tuhoaminen.
JUUTALAISTEN ikävän Jerusalemiin ja muihin pyhiin paikkoihin Israelissa ilmaisi rabbi Zwi Yehuda Kook, joka pari viikkoa ennen kuuden päivän sotaa profeetallisesti murehti Israelin itsenäisyyspäivänä: ”Missä on Hebron? Olemmeko unohtaneet sen? Missä on Shikem (Nablus)? Olemmeko unohtaneet sen? Ja missä on Jericho? Olemmeko unohtaneet sen? Ja missä on kaikki muu Israelin maasta? Missä ovat Jumalan maan osaset? Onko meillä oikeutta antaa millimetriäkään siitä! Jumalan nimessä ei!.
Rabbi Ghanan Porat, joka seurasi rabbi Kookin puhetta, sanoi järkyttyneensä sydän juuriaan myöten, sillä ”hän huusi ja valitti koko sydämensä pohjasta, hän näytti siltä, joka valittaa sitä, joka oli juuri kuollut, kuten hänet olisi revitty kappaleiksi. Me tunsimme, että hän puhui Israelin maan nimissä, joka oli revitty ja joka repinyt myös hänen lihansa.” Muutamia päiviä rabbi Kookin puheen jälkeen Egypti sulki Tiranan salmet, ja kolmen viikon kuluttua Hebron, Sikem, Jericho ja Jerusalem olivat uudelleen juutalaisten käsissä.
19 vuoden ajan tunnot on merkitty tunnettuun Naomi Shemerin lauluun ”Kultainen Jerusalem”, jossa valitetaan, miten kaupunki on autio, ja sen keskellä muuri. Sen vesilähteet ovat kuivuneet, torit ovat tyhjinä eikä kukaan käy Temppelivuorella – vanhassa kaupungissa. ”Kultainen Jerusalem, pronssin ja valon kaupunki. Vastaan kuin viulu jokaiseen lauluusi”. Kuuden päivän sodan jälkeen Shemer lisäsi sanat: ”Olemme palanneet vesilähteillesi, toreille ja markkinapaikoille. Oinaan sarven ääni (shofar) kuullaan taas Temppelivuorella, vanhassa kaupungissa.” (vapaasti suomennettuna) http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/144602
4. UUTISOTSIKOITA
- IDF pidätti Shin Betin (ISA) ja siviilihallituksen kanssa 12 Islamic Jihadin jäsentä Jeninin alueella viime yön aikana. Pidätetyt ovat Jihadin veteraanijäseniä Juudean ja Samarian alueilla, ja heidän epäillään suunnitelleen terrori-iskuja Israelissa sekä keränneen ja välittäneen varoja terroristeille sekä tarjonneen heille opaspalveluita. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/144621
- Betlehemiin pystytetty ”vapauden puu” kunnioittaa terroristeja, vaikka PA:n puheenjohtaja Mahmoud Abbad vakuuttaa, ettei hyväksy terrorismia. Kaikki 73 puussa kunnioitettua ovat terroristeja Betlehemistä ja kärsivät eripituisia vankeus-tuomioitaan Israelin vankiloissa. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/144599
- Joukko Jerusalemin itäosissa asuvia palestiinalaisia vetoavat Knessetin jäseniin tänään, etteivät he antaisi heidän lähiöitään PA:n hallinnon alle, He haluavat asua Israelissa, ei palestiinalaisen korruption ja sorron alla. Abbas tapasi äskettäin palestiinalaisten äärijärjestöjen kuten Islamic Jihadin johtajia Kairossa. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/144598
- Salkuton ministeri Benny Begin teki lopulta sen, jota häneltä odotettiin, eli sanoutuu irti suunnitelluista maanluovutuksista palestiinalaisille. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/144623
1. ARABIT suunnittelevat suuria mielenosoituksia, suurempia kuin edelliset, Israelin itsenäisyyspäivänä 15.06., nakba-päivän kunniaksi järjestetyt. Facebookin kautta järjestetty kampanja, nimeltään ”Aikalaskenta kolmanteen intifadaan” ja websivu nimeltään ”Kolmas intifada”, ovat keränneet satoja tuhansia innostuneita vastaajia.
Mielenosoituksia järjestetään marsseineen Libanonissa, Syyriassa ja Jordaniassa Israelin rajoille sekä mielenosoitustilaisuuksia Jerusalemissa ja muualla Juudeassa ja Samariassa.
Marsseja on tarkoitus järjestää kolmena kesäkuun alkupäivänä: kolmantena, viidentenä ja seitsemäntenä. Kunakin päivänä muistetaan kuuden päivän sodan tapahtumia siten, että sodan alkupäivää muistetaan perjantaina, 03.06., seuraavana Jerusalemin vapautuksen muistopäivää ja seitsemäntenä kuuden päivän sodan muistopäivää.
Mielenosoituksille on annettu nimi ”naksa”, joka tarkoittaa takaiskua (myös akanvirta). Jo tilaisuuksille annettu nimi viittaa siihen, että kuuden päivän sotaa, jossa Israel vapautti Juudean ja Samarian sekä Jerusalemin itäosat Jordanialta, Golanin ylängöt Syyrialta ja Gazan Egyptiltä, pidetään vain tilapäisenä takaiskuna jatkuvassa sodassa.
Edellisissä ”nakba” mielenosoituksissa toukokuun 15. päivänä kuoli 13 ihmistä Syyrian ja Libanonin rajoilla ihmismassojen pyrkiessä murtautumaan rajan yli Israelin puolelle. Libanonin rajalla IDF oli valmistautunut paremmin ja pystyi estämään rajan ylitykset, mutta Syyrian rajalla mielenosoittajat murtautuivat rajan yli kohdassa, jonka piti olla miinoitettua aluetta, mutta miinat eivät kuitenkaan toimineet. Satakunta heistä pääsi läheiseen Majdal Shams druusikylään, mutta palasivat seuraavana päivänä Syyrian puolelle.
IDF:n sotilaat surmasivat ”nakba-päivänä” kolme mielenosoittajaa Syyrian rajalla, ja Libanonin armeijan sotilaat surmasivat 10 Israelin rajan yli pyrkivää. Syyrian rajalla havaittiin, että Syyrian armeijan sotilaat pakottivat ihmisiä raja-alueille sen sijaan, että olisivat estäneet heitä.
Mielenosoitusten järjestäjät vakuuttavat, että ”naksa”-tapahtumat ovat suuremmat kuin ”nakba”-päivänä. Internetiin annetuissa viesteissä sanotaan mm.: ”Me tulemme uudistamaan ”naksa-päivän” muistot ja antamaan takaiskun miehittävälle yhteisölle”, järjestäjät sanovat. ”Me ilmoitamme täten kaikella voimallamme ja suurimmalla äänellämme, että kesäkuun seitsemäs, jolloin Jerusalemin raiskaus tapahtui, tulee olemaan uskollisuudenvala Jerusalemille maailman kaikissa valtioissa.”
Facebook sulki sivun nimeltä ”kolmas intifada”, ”yleisen diplomatian ja ulkomailla asuvien ministerin” Yuli Edelsteinin valittaessa, että se kiihottaa ihmisiä väkivaltaan.
Uudella nimellä FB:n sivu keräsi 375 000 nimeä, jotka sanoivat kannattavansa ideaa.
Kampanjoiden tarkoituksena on puhaltaa uuteen liekkiin ajatus ”takaiskun” poistamisesta. Järjestäjien websivulla sanotaan mm. :” Nakba-päivän tapahtumat osoittavat, että historiallinen Palestiina voidaan vapauttaa aseettomilla massamarsseilla, jotka ”umma”, islamin kansa, valmistaa ja jotka ovat valmiit maksamaan minkä tahansa hinnan, mukaan lukien miljoona marttyyria. Intifadamme jatkuu, Israel valmistautuu lähtemään ja Allahin avulla tulemme rukoilemaan Jerusalemin moskeijoissa ja kirkoissa.”
Edellisen kaltaisia kirjoituksia oli muissakin palestiinalaisille myönteisillä websivuilla. ”Sunnuntaina, kesäkuun 5. päivänä, 44. ”naksan” muistopäivänä, Israelin kuuden päivän sodan seurauksena 1967 karkottamat 300 000 palestiinalaista pakolaista, tulee palaamaan massoittain rajoille”, sanotaan ”Kansainvälisen solidaarisuusjärjestön” (IMS) websivulla.
Suositun profeetta Muhammedin kunniaksi pidetyn sivun hallinto muutti profiilikuvansa ilmoitukseen: ”Jatkuva palestiinalaisten intifada alkaa kesäkuun 7. päivänä”. Muhammedin kunniaksi tarkoitettu sivu ”Rassoul Allah” kerää 3.7 miljoonaa kannattajaa (like it).
WEBSIVUILLA annetaan tarkkoja ohjeita, missä kokoontua milloinkin ja minne marssia sieltä.
Länsirannan ja Jerusalemin palestiinalaisia kehotetaan 03.06. perjantain rukousten jälkeen ”marssimaan Al-Aksa moskeijalle Temppelivuorella vakuuttaakseen uskollisuutta pyhälle kaupungille”. Egyptiläisiä kehotetaan marssimaan Kairon Tahrir-aukiolle ja muiden arabimaitten asukkaita samoin omien pääkaupunkiensa keskeisille paikoille.
KAKSI päivää myöhemmin Länsirannan palestiinalaisia kehotetaan kokoontumaan uudelleen Al-Aksa moskeijan luo aiheuttaakseen kahinoita IDF:n sotilaitten kanssa. Libanonin, Syyrian ja Jordanian protestoijia kehotetaan marssimaan ”rauhanomaisesti” sinä päivänä Israelin rajoille. Arabimaitten pääkaupungeissa mielenosoittajia kehotetaan kokoontumaan maansa Israelin ”sionistisen” konsulaatin eteen, mukaan lukien Israelin lähetystöt Egyptissä.
”Kesäkuun 7. päivänä miljoonia arabeja, muslimeja, kristittyjä ja liberaaleja maailmassa kehotetaan vannomaan uskollisuutta Jerusalemille päivänä, jolloin Jerusalem menetettiin ja moskeijat ja kirkot joutuivat sionistien käsiin,” selitetään järjestäjien ohjeissa.
Järjestäjät kehottavat tiistaina 7. kesäkuuta uuteen marssiin Al-Aksa moskeijalle.
Egyptissä järjestetty ”rakennus-kolonna” lähtee silloin Siinailta Gazaan vieden sinne rakennustarvikkeita. ”Voimistumisen ja vapautuksen prosessin, joka alkoi Tunisiassa ja Egyptissä, tulisi päättyä Jerusalemin ja Palestiinan vapauttamiseen,” sanotaan järjestäjien viestissä. ”Palestiina tullaan vapauttamaan joesta mereen ja merestä jokeen.”
Pääministerin nimittämä arabimedian edustaja Ofir Gendelman vakuuttaa, että Israel valmistautuu kaiken varalle ja on valmis käyttämään kaikkia tarvittavia keinoja rajojensa turvaamiseksi. Hän sanoo perehtyneensä sekä Facebookin että Twitterin kirjoituksiin, jo jonkin aikaa. Hän olettaa, että ”järjestävät haluavat 300 – 400 uhria aiheuttaakseen median ja geopoliittisen tsunamin Israelin rajoille vierittääkseen maailman huomion pois siitä, mitä tapahtuu Syyriassa, Libanonissa PA:n sisällä asettaakseen sen Israelin harteille.”
Gendelman ei kuitenkaan usko, että kaikki, jotka klikkasivat ”pitää-nappia”, ovat valmiit marssimaan rajoille tai nousemaan sinne meneviin busseihin. Hän vakuuttaa, että vaikka jotkut pääsevät rajoille, Israel tulee puolustamaan niitä kaikin tavoin, kuitenkin pyrkien välttämään kuolonuhreja ja haavoittumisia.
Tel Avivin Yliopiston Dayan keskuksen tutkija Eyal Zisser pitää ongelmallisen sitä, että ”nakban” ja ”naksan” välinen ero huomioi erikseen 1948 itsenäisyyssodan ja 1967 kuuden päivän sodan vaikutukset. Hän selittää, että ”jos vakuutamme itsellemme, ettei kysymys ole Israelin olemassaolon hyväksymisestä, miksi sitten arabit yhdistävät palestiinalaisten paluuoikeuden Israelin 1967 rajoihin eikä Länsirantaan ja Gazaan?” http://www.jpost.com/Defense/Article.aspx?id=222912
2. Tuhansittain maatalousyhteisöjen järjestön (Moshavim) jäseniä ja maatalousoppilaitosten oppilaita osallistui vuosittaiseen Jerusalem-päivän viettoon kunnioittaakseen Jerusalemin vapauttamista Jordanian miehityksestä 1967.
”Tällä ne, jotka asuttavat ja muokkaavat maata, haluavat osoittaa kunnioitusta Jerusalemille. Maassa on nelisensataa moshavia ja kymmeniä tuhansia marssiin osallistuvia”, sanoi Moshav-järjestön pääsihteeri Meir Tzur puheessaan. Moshav-järjestö on yksi alkuperäisimpiä liikkeitä maan asuttamiseksi ja viljelemiseksi. Moshavit ovat yhteistoiminta-kyliä. Järjestö perustettiin 1922 ja siihen kuuluu 253 moshav-kylää.
Meir Tzur lisäsi, että moshavit haluavat kunnioittaa Jerusalemia, jotta se puolestaan voi kunnioittaa heitä. ”On tärkeää tuoda nuoriso Jerusalemiin, jotta se oppisi tuntemaan ja rakastamaan sitä”.
Yksi osanottajista sanoi tulevansa joka vuosi Jerusalem-päivänä pääkaupunkiin. ”Se on Israelin valtion ja sen kansan veri, eikä kukaan voi antaa sitä pois.” http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/144620
3. Tämä tiistai-ilta ja huominen keskiviikkopäivä merkitsevät erikoista juhla-aikaa israelilaisille. Silloin juhlitaan Jerusalemin yhdistämisen 44.-vuosipivää. Sen kunniaksi on järjestetty lukuisia yleisötilaisuuksia eri puolilla pääkaupunkia. Erityistilaisuus on Yeshiva Mercaz Harav Kook, johon kuuluu koko yön kestävä Toran lukeminen, laulut ja tanssiminen kuuluisan klarinetti-muusikon Musa Berlinin tahdittamana. Joka vuosi juhlapäivän ohjelmaan on kuulunut marssi Länsimuurille alkaen yhdeltä aamupäivällä. Juhliin osallistuvat pääministeristä alkaen maan johto ja lukuisat ulkomaan vieraat.
Yksityisrukouksia järjestetään pääkaupungin synagogissa kuten Heichal Shlomo ja muissa.
Erityisohjelmaa järjestetään Yeshivat Beit Orot yeshivalla Scopus-vuorella, josta on näköala Temppelivuorelle. Ohjelmaan kuuluu laulua, tanssia, lounasruokailu sekä historiikki, jonka esittää tri Eyal Davidson.
Keskiviikon keskeisin tapahtuma on perinteinen lippumarssi Jerusalemin vanhakaupunkiin. Se keskittyy Jaffakadulle mutta myös muille kaduille, eri reitit pojille ja tytöille, uusi kevyen liikenteen linja huomioiden. Osa marssijoista tulee sisälle Damaskos-portista, osa kiertää sen muureilla Ölymäen lähellä, tullen sisään lantaportin kautta.
Näillä juhlilla kunnioitetaan ihmettä, jolla Jerusalem vapautettiin Jordanian miehityksestä 28. Iyar-kuuta vuonna 5727 (07.06.1967), kuten IDF:n hämmästyttävää voittoa paljon suuremmista arabiarmeijoista, joitten päämääränä oli Israelin tuhoaminen.
JUUTALAISTEN ikävän Jerusalemiin ja muihin pyhiin paikkoihin Israelissa ilmaisi rabbi Zwi Yehuda Kook, joka pari viikkoa ennen kuuden päivän sotaa profeetallisesti murehti Israelin itsenäisyyspäivänä: ”Missä on Hebron? Olemmeko unohtaneet sen? Missä on Shikem (Nablus)? Olemmeko unohtaneet sen? Ja missä on Jericho? Olemmeko unohtaneet sen? Ja missä on kaikki muu Israelin maasta? Missä ovat Jumalan maan osaset? Onko meillä oikeutta antaa millimetriäkään siitä! Jumalan nimessä ei!.
Rabbi Ghanan Porat, joka seurasi rabbi Kookin puhetta, sanoi järkyttyneensä sydän juuriaan myöten, sillä ”hän huusi ja valitti koko sydämensä pohjasta, hän näytti siltä, joka valittaa sitä, joka oli juuri kuollut, kuten hänet olisi revitty kappaleiksi. Me tunsimme, että hän puhui Israelin maan nimissä, joka oli revitty ja joka repinyt myös hänen lihansa.” Muutamia päiviä rabbi Kookin puheen jälkeen Egypti sulki Tiranan salmet, ja kolmen viikon kuluttua Hebron, Sikem, Jericho ja Jerusalem olivat uudelleen juutalaisten käsissä.
19 vuoden ajan tunnot on merkitty tunnettuun Naomi Shemerin lauluun ”Kultainen Jerusalem”, jossa valitetaan, miten kaupunki on autio, ja sen keskellä muuri. Sen vesilähteet ovat kuivuneet, torit ovat tyhjinä eikä kukaan käy Temppelivuorella – vanhassa kaupungissa. ”Kultainen Jerusalem, pronssin ja valon kaupunki. Vastaan kuin viulu jokaiseen lauluusi”. Kuuden päivän sodan jälkeen Shemer lisäsi sanat: ”Olemme palanneet vesilähteillesi, toreille ja markkinapaikoille. Oinaan sarven ääni (shofar) kuullaan taas Temppelivuorella, vanhassa kaupungissa.” (vapaasti suomennettuna) http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/144602
4. UUTISOTSIKOITA
- IDF pidätti Shin Betin (ISA) ja siviilihallituksen kanssa 12 Islamic Jihadin jäsentä Jeninin alueella viime yön aikana. Pidätetyt ovat Jihadin veteraanijäseniä Juudean ja Samarian alueilla, ja heidän epäillään suunnitelleen terrori-iskuja Israelissa sekä keränneen ja välittäneen varoja terroristeille sekä tarjonneen heille opaspalveluita. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/144621
- Betlehemiin pystytetty ”vapauden puu” kunnioittaa terroristeja, vaikka PA:n puheenjohtaja Mahmoud Abbad vakuuttaa, ettei hyväksy terrorismia. Kaikki 73 puussa kunnioitettua ovat terroristeja Betlehemistä ja kärsivät eripituisia vankeus-tuomioitaan Israelin vankiloissa. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/144599
- Joukko Jerusalemin itäosissa asuvia palestiinalaisia vetoavat Knessetin jäseniin tänään, etteivät he antaisi heidän lähiöitään PA:n hallinnon alle, He haluavat asua Israelissa, ei palestiinalaisen korruption ja sorron alla. Abbas tapasi äskettäin palestiinalaisten äärijärjestöjen kuten Islamic Jihadin johtajia Kairossa. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/144598
- Salkuton ministeri Benny Begin teki lopulta sen, jota häneltä odotettiin, eli sanoutuu irti suunnitelluista maanluovutuksista palestiinalaisille. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/144623
Comments